Event details
- 26/01/2025
- 10:30
- Stationsplein 25 9880 Aalter
- 0476 23 66 48
Culturaal nodigt u van harte uit voor een muzikale lezing op zondag 26 januari 2025.
Gebracht door dr. Bruno Bouckaert.
Waar: Theater in ArtA’A – Stationsplein 25, 9880 Aalter
Wanneer: zondag 26 januari 2025 om 10:30 uur
Inkom: 5 euro (met gratis drankje na de lezing)
Reserveren: via info@culturaal.be of 0476 23 66 48
Duiding
Muziek wordt vaak ingezet als een propagandamiddel, vaak voor de ‘goede zaak’ of om een duidelijk politieke voorkeur in te nemen. In deze interessante lezing duiden we de spanningen in het Midden-Oosten vanuit een muziekhistorisch perspectief. Aan de hand van exemplarische luistervoorbeelden van de 19de tot de 21ste eeuw wordt geïllustreerd hoe de Israëlisch-Palestijnse ‘kwestie’ componisten geïnspireerd of beïnvloed heeft. Het startpunt is het toenemende antisemitisme en de ontwikkeling van het zionisme eind 19de en begin 20ste eeuw. In de Westerse kunstmuziek werden Joodse idiomen geïntegreerd door zowel Joodse als niet-Joodse componisten. Vooral toondichters van Russische origine droegen bij tot de eerste ‘gouden tijd’ van de Joodse klassieke muziek. In de jaren ’20 en ’30 van de 20ste eeuw migreerde een aanzienlijk aantal musici en componisten naar Palestina, toen nog Brits mandaatgebied. De toestroom na WO II van de muziek die de Holocaust overleefde en de oprichting van de staat Israël zwengelde de vorming van een Israëlische ‘nationale school’ verder aan. Opmerkelijk is dat componisten zich niet alleen lieten inspireren door het Joodse erfgoed maar ook door oude lokale muziektradities van Sefardische, Joods-Spaanse, Jemenitische en Arabische oorsprong. De escalatie van het Palestijnse conflict in recentere tijden resulteerde dan weer in tal van composities waarin meer kritische geluiden doorklinken en werken die op een empathische manier de gespannen relatie tussen twee ‘kampen’ tracht te begrijpen.
Biografie
Bruno Bouckaert is een allround musicoloog. In 1998 promoveerde hij als doctor in de musicologie met een proefschrift over het muziekleven in Gent tijdens de renaissance. Als postdoctoraal onderzoeker breidde hij zijn onderzoeksdomein uit tot de muziek en het muziekleven in Frans-Vlaanderen, het muziekleven in de Lage Landen tijdens het Ancien Regime en aspecten van de 19de-eeuwse muziekhistoriografie. Hij is als leraar muziekgeschiedenis verbonden aan de academies van Aalter en Dendermonde.